banner

mPotęga to główny program grantowy, prowadzony przez Fundację mBanku od 2014r. Zorientowany jest na popularyzację matematyki wśród młodych ludzi. Ma na celu zainspirowanie nauczycieli, rodziców, pasjonatów matematyki, aby przezwyciężali schematy, rutynę i zachęcali swoich uczniów do przygody z matematyką. Zachęca nauczycieli, rodziców i pasjonatów matematyki do kreatywności i nieszablonowych pomysłów.

Co roku Fundacja przeznacza około milion złotych na wsparcie nowoczesnej, nieszablonowej edukacji matematycznej. To przekłada się na tysiące godzin nauki i tysiące młodych ludzi, które mają szansę odczarować w swoich głowach stereotyp królowej nauk.

Za swoją konsekwentną działalność w mPotędze mBank otrzymał w 2016r. nagrodę Złotego Bankiera w kategorii "Bank wrażliwy społecznie".

2021/2022 - Matematyka wokół nas

Celem projektu było ukazanie praktycznego zastosowania matematyki w życiu codziennym. Wykonywane zadania i działania miały pokazać uczniom, że matematyka to super przygoda i przydatna w codziennym życiu umiejętność.

Projekt opierał się na nowoczesnych metodach nauczania, nauczaniu poprzez działania, doświadczenie, wykorzystaniu technik multimedialnych. Skierowany był dla uczniów dla klas IV-VI i realizowany na zajęciach pozalekcyjnych z matematyki z elementami plastyki, techniki i informatyki.

Realizacja projektu odbywała się w kilku działaniach/modułach.

  • Matematyczne skojarzenia - Konkurs matematyczny, który odbył się 21 września 2021r., polegający na skojarzeniu haseł matematycznych z zagadnieniami nie zawsze związanymi z matematyką. Wcześniej odbyły się dwa spotkania warsztatowe, podczas których uczniowie klasy VI przygotowywali konkurs "Matematyczne skojarzenia" - opracowali zadania oraz plan przebiegu konkursu, w którym finalnie wzięły udział dwie drużyny: drużyna "Rodzice" oraz drużyna "Uczniowie". Obydwie drużyny wykazały się aktywnością i zaangażowaniem. Po zaciętej rywalizacji, ocenianej przez komisję konkursową, tytuł "Mistrza matematycznych skojarzeń" uzyskali Rodzice.
  • Ugotować matematykę - Warsztaty kulinarne, zorganizowane 14 października 2021r., podczas których uczniowie mogli wykazać się umiejętnościami kulinarnymi, jak i matematyczną wiedzą z zakresu objętości, wagi, czasu. Uwieńczeniem trudu w kuchni była degustacja "matematycznych" dań konkursowych, które zostały ocenione przez "nauczycielską" komisję.
  • Budowle - symbole stolic Europy - XI 2021 - Warsztaty, podczas których uczniowie wybrali się w wirtualną "podróż" po stolicach Europy oraz poznali bryły przestrzenne - graniastosłupy i ostrosłupy. Na zajęciach rysowali siatki ostrosłupów i graniastosłupów, tworzyli bryły, z których konstruowali modele znanych budowli europejskich: Big Bena w Londynie, Łuku Konstantyna Wielkiego w Rzymie czy telewizyjnej wieży widokowej w Berlinie. Wykonane prace społeczność szkolna mogła podziwiać w czasie wystawy. Komisja konkursowa wybrała trzy najciekawsze:
    • I miejsce - Maja Gruszewska (IVa)
    • II miejsce - Mateusz Bernady (IVb)
    • III miejsce - Patryk Majer (IVb)

    Budowle Europy

  • Matematyka jest wszędzie - XII 2021 - Konkurs międzyklasowy na plakat, ukazujący matematykę w różnych dziedzinach życia codziennego. Temat początkowo wydawał się trudny, jednak po dokonaniu analizy działań w czasie projektu uczniowie przekonali się, że matematyka dotyczy każdej dziedziny życia. Każdy uczestnik projektu wykonał plakat i wykazał się kreatywnością. Plakaty zostały zaprezentowane w salach lekcyjnych. Poziom był bardzo wyrównany, wszyscy uczestnicy zostali nagrodzeni.

    Ugotować matematykę

2022/2023 - Gdzie jest matematyka?

Celem projektu było ukazanie matematyki w różnych obszarach, uświadomienie uczniom, że z matematyką spotykają się na lekcjach geografii, wychowania fizycznego, informatyki. Projekt opierał się na nowoczesnych metodach nauczania poprzez działania, doświadczenie, wykorzystanie technik multimedialnych, przewidywał realizację zajęć pozalekcyjnych z matematyki z elementami geografii, wychowania fizycznego dla uczniów klas IV-VI. Realizowane zadania ukazywały wiele praktycznych aspektów wykorzystania matematyki.

Realizacja projektu odbywała się w kilku działaniach/modułach.

  • Matematyczne podchody - IX 2022 - Odbyły się dwa warsztaty, których uczestnikami byli chętni uczniowie klasy VI, organizatorzy gry. Uczniowie z zaangażowaniem przygotowywali zadania do pięciu stacji, wyznaczyli trasę przebiegu podchodów, zebrali chętnych uczniów z klas IV-VIII do udziału w finale i podzielili ich na 5 zespołów. Finał, czyli "Matematyczne podchody", miał miejsce 3 października 2022r. Uczniowie szturmem ruszyli do szukania zadań ukrytych w różnych zakamarkach szkolnych. Drużyny z wielkim zaangażowaniem rozwiązywali zadania na spostrzegawczość i logikę myślenia. Wykonali krzyżówkę i rebus matematyczny oraz zadania związane z życiem codziennym. Po wykonaniu i zdaniu zadań komisji konkursowej zostały wyłonione zwycięskie grupy. Na podium stanęły drużyny:
    • w kategorii klas IV-VI I miejsce zdobyły drużyny klas Va i VI;
    • w kategorii klas VII-VIII I miejsce zdobyły drużyny klas VII i VIIIb.

    Nastąpiło uroczyste wręczanie dyplomów pamiątkowych oraz słodkości. Całemu wydarzeniu towarzyszyły wielkie pozytywne emocje. Było dużo radości, uśmiechu i podekscytowania.

  • Zabawy z logiką - X 2022 - Warsztaty, podczas których uczniowie konstruowali roboty dołączając klocki funkcyjne, silniki i czujnik. Zwieńczeniem warsztatów była wystawa i prezentacja robotów społeczności szkolnej.
  • Jeden z dziesięciu - XI/XII 2022 - Konkurs matematyczny, poprzedzony klasowymi eliminacjami, po których wyłoniono najlepszych do turnieju szkolnego, który odbył się 5 grudnia 2022r. Składał się z trzech części, w których każdy uczestnik otrzymał trzy szanse. Uczniowie odpowiadali na pytania sprawdzające nie tylko wiedzę matematyczną, ale również spostrzegawczość, logiczność myślenia i wykorzystanie matematyki w sytuacjach praktycznych. Uczestnicy wykazali się dużą wiedzą matematyczną oraz umiejętnością logicznego myślenia. Tytuł Mistrza matematyki 'Orszy'" otrzymał Stanisław Zaniecki z klasy Va.
  • Biuro podróży Orsza - planowany termin XII 2022 - Uczniowie podzieleni na grupy zorganizują wyjazd do CN "Młyn Wiedzy" w Toruniu. Ich zadaniem będzie ustalenie terminu i planu wycieczki, liczby chętnych, wyszukanie transportu, wybór warsztatów, sporządzenie kosztorysu.