Projekt Edukacyjny "Z kulturą mi do twarzy" powstał w 2020r. w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz kierunki polityki oświatowej państwa w danym roku szkolnym. Organizatorem projektu jest Przedszkole Niepubliczne "Piastuś" w Inowrocławiu.
Autorzy, współorganizatorzy i koordynatorzy projektu w kolejnych latach: Paulina Marcysiak, Magdalena Wojdan i Monika Dobrołowicz - nauczycielki z Przedszkola Niepublicznego "Piastuś" w Inowrocławiu; Mariusz Berkowski - nauczyciel ze Szkoły Podstawowej im. Rodu Piastów w Tupadłach, instruktor zajęć muzycznych w Młodzieżowym Domu Kultury im. Janusza Korczaka w Inowrocławiu; Ludmiła Fabiszewska - nauczycielka Miejskiego Przedszkola nr 2 im. Juliana Tuwima w Aleksandrowie Łódzkim; Agnieszka Raźna-Kubiak - nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 8 im. 4. Kujawskiego Pułku Artylerii Lekkiej w Inowrocławiu.
Cele projektu, wynikające z Podstawy Programowej:
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
Szczegółowe cele projektu:
- promowanie kultury, wysokiej wrażliwości na piękno;
- rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką;
- współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym;
- wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm;
- kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych;
- kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dla dziecka;
- zapoznanie z zasadami i normami życia społecznego oraz ich przestrzeganie;
- współpraca z rodzicami, włączenie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.
Realizacja projektu polega na wykonywaniu określonej liczby zadań, uwzględnionych w modułach tematycznych.
W naszej Placówce projekt został wdrożony w oddziałach przedszkolnych.
Rok szkolny 2020/2021
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Z kulturą mi do twarzy"
- Moduł I - W krainie muz
- Podróż do królestwa dźwięków
- Śladami przeszłości
- Mali i duzi architekci
- Moduł II - Piękno regionu
- Warsztaty ludowe
- Dzień wspomnień i zadumy
- Moje miasto - moja duma
- Moduł III - Kocham, lubię, szanuję
- Tydzień uprzejmości
- Siła bajek
Rok szkolny 2021/2022
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny "Z kulturą mi do twarzy"
- Moduł I - W krainie muz
- W magicznym świecie dźwięków
- Spotkanie z muzyką
- Wśród nocnej ciszy
- Piosenka jest dobra na wszystko
- Tanecznym krokiem
- Paleta barw
- Tajemnice teatru
- Z wizytą w teatrze
- Teatr lalek
- Moduł II - Tu jest moje miejsce
- Piękno tradycji
- Dzień wspomnień i zadumy
- Nasza tradycja
- Pejzaże Polski
- Do hymnu!
- Moja okolica
- Moduł III - Kocham, lubię, szanuję
- Kodeks dobrego zachowania
- Tydzień uprzejmości
- Siła bajek
- Zaświeć na niebiesko
- Warto pomagać
- Z Babcią i z Dziadkiem dobrze się bawimy
- Z kulturą przy stole
- Moja rodzina
- Jaka jest moja rodzina?
- Dzień Rodziny
- Moduł IV - Kultury świata
- Chińskie wachlarze
- Sałatka grecka
- Mali i duzi architekci
- Zabawy z piłką
- Piasek pustyni
Realizacja zadań projektowych wpłynęła pozytywnie na dzieci, ponieważ miały one dużo okazji do poznania własnej miejscowości, innych kultur, wdrażania się do kulturalnego uczestnictwa np. podczas pobytu w teatrze. Ponadto udział w projekcie uczył systematyczności w dążeniu do postawionego sobie celu.
Jednym z trudniejszych zadań okazało się "Chińskie wachlarze", które trudno było dzieciom wykonać. Najwięcej radości i satysfakcji przysporzyła realizacja zadania "Dzień Rodziny" - zadowolone były zarówno Wychowawczynie, jak i dzieci oraz rodzice.
Rok szkolny 2022/2023
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny "Z kulturą mi do twarzy"
- Moduł I - W krainie muz
- Moduł II - Tu jest moje miejsce
- Moduł III - Kocham, lubię, szanuję
- Moduł IV - Kultury świata
11.2022 - "Pszczółki" poznały wybrane instrumenty muzyczne. Przy okazji świetnej zabawy dzieci rozbudzały swoje zainteresowania muzyczne a także szeroko pojętą wrażliwość muzyczną.
11.2022 - "Żabki" zrealizowały temat "Nie ma dzieci, są ludzie" - obchody Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka. W tym ważnym dniu odbyły się rozmowy, gry i zabawy, których celem było uświadomienie dzieciom, że mają swoje prawa. Przedszkolaki obejrzały film edukacyjny "Prawa dzieci", a na koniec kolorowały obrazki ilustrujące wybrane przez siebie prawa.
03.2023 - "Żabki" zrealizowały zadania z kręgu tematycznego związanego z muzyką.
- "W magicznym świecie dźwięków" - dzieci poznały instrumenty muzyczne, ich wygląd i brzmienie.
- "Ekoinstrumenty" - dzieci wykonały proste instrumenty muzyczne z wykorzystaniem surowców wtórnych.
05.2023 - "Żabki" zrealizowały zadanie z modułu II. Zajęcia, poświęcone majowym świętom, przybliżały treści patriotyczne. Przedszkolaki obejrzały film edukacyjny o Polsce oraz utrwaliły symbole narodowe, flagę i godło. Na koniec zajęć dzieci wykonały prace plastyczne w barwach biało - czerwonych