Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Z kulturą mi do twarzy" powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz piąty kierunek polityki oświatowej na rok szkolny 2020/2021: wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Autorami i koordynatorami projektu są: Paulina Marcysiak, Magdalena Wojdan i Monika Dobrołowicz - nauczycielki z Przedszkola Niepublicznego Piastuś w Inowrocławiu; Mariusz Berkowski - nauczyciel ze Szkoły Podstawowej im. Rodu Piastów w Tupadłach oraz instruktor zajęć muzycznych w Młodzieżowym Domu Kultury im. Janusza Korczaka w Inowrocławiu.
Opiekunem merytorycznym i współorganizatorem jest Ludmiła Fabiszewska - nauczycielka Miejskiego Przedszkola nr 2 im. Juliana Tuwima w Aleksandrowie Łódzkim.
Cele projektu, wynikające z Podstawy Programowej, to:
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
Szczegółowe cele projektu to:
- promowanie kultury, wysokiej wrażliwości na piękno;
- rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką;
- współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym;
- wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm;
- kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych;
- kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dla dziecka;
- zapoznanie z zasadami i normami życia społecznego oraz ich przestrzeganie;
- współpraca z rodzicami, włączenie ich do aktywnych działań.
W roku szkolnym 2020/2021 projekt został wdrożony w oddziałach przedszkolnych.
Realizacja zadań odbywała się w modułach, w ramach których zrealizowane zostały określone zagadnienia.
- Moduł I - W krainie muz
- Podróż do królestwa dźwięków
- Śladami przeszłości
- Mali i duzi architekci
- Moduł II - Piękno regionu
- Warsztaty ludowe
- Dzień wspomnień i zadumy
- Moje miasto - moja duma
- Moduł III - Kocham, lubię, szanuję
- Tydzień uprzejmości
- Siła bajek
Projekt - już jako międzynarodowy - realizowano w roku szkolnym 2021/2022.
Realizacja zadań odbywała się w modułach, w ramach których zrealizowane zostały określone zagadnienia.
- Moduł I - W krainie muz
- Moduł II - Tu jest moje miejsce
- Moduł III - Kocham, lubię, szanuję
- Moduł IV - Kultury świata