banner

Innowacja pedagogiczna pn. "Poznaję Rozumiem Tworzę" realizowana była w latach 2019-2021 w klasach edukacji wczesnoszkolnej przez Panie Lucynę Małecką i Anitę Wesołowską.

Głównym celem przeprowadzenia innowacji było odnalezienie i rozwijanie u dzieci talentów, poprawa jakości pracy oraz osiąganie wyższych wyników w nauce.

Do głównych treści innowacji można zaliczyć szachy oraz teatr, realizowane na dodatkowej godzinie lekcyjnej. Pozostałe treści wplatane były w zajęcia przyrodnicze, techniczne, ruchowe itp.

Zajęcia szachowe

Nauczanie gry w szachy w wymiarze 1 godz. tygodniowo wprowadzono w klasie I i kontynuowano w II i III klasie. Nauczycielki starały się zaszczepić w dzieciach pasję i zainteresowanie królewską grą. W czasie zajęć uczniowie poznawali zasady gry w szachy poprzez rozwiązywanie zadań szachowych, gry i zabawy, programy komputerowe, filmy edukacyjne, kolorowanki i opowiadania, a także rozgrywki między uczniami.

Celem zajęć szachowych było rozwijanie umiejętności matematycznych, określenia położenia obiektów, orientacji i wyobraźni przestrzennej, symetrii, logicznego myślenia i korzystania z otrzymanych informacji. Zajęcia przyczyniły się również do rozwoju umiejętności społecznych, przestrzegania obowiązujących reguł, radzenia sobie z emocjami, cieszenia się z sukcesów swoich i innych, ale również radzenia sobie z porażkami.

Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem, dzieci wykazywały zaangażowanie w zdobywanie nowych wiadomości i umiejętności, były aktywne i chętne do podejmowania różnych działań.

17 czerwca 2019r. uczniowie uczestniczyli w zajęciach szachowych, przeprowadzonych przez Pana Macieja Dudzińskiego. Zajęcia stanowiły formę podsumowania zajęć, odbywających się w ciągu całego roku szkolnego.

Podsumowaniem trzyletnich zajęć był udział chętnych dzieci w międzyklasowym turnieju szachowym, zorganizowanym w ostatnim tygodniu nauki w klasie III. Wcześniej chętni uczniowie wzięli udział w Ogólnopolskim Mikołajkowym Turnieju Szachowym.

Uczniowie wykazali duży przyrost wiedzy, co zostało potwierdzone podczas testu "Mistrz szachowej wiedzy", gdzie prawie 40% uczniów zdobyło maksymalną liczbę punktów możliwych do uzyskania.

Zajęcia teatralne

Założeniem innowacji było rozbudzenie zainteresowań uczniów sztuką teatru, świadomy odbiór tej formy kultury, przybliżenie im zagadnień związanych z teatrem, z jego historią. Poprzez działanie dzieci uczyły się odpowiedzialności za pracę własną, jak również efekt pracy całego zespołu. Ważnym wymiarem podejmowanych działań innowacyjnych było wzbogacenie uczniów w takie wartości, jak: wrażliwość, wyobraźnia, aktywność, kreatywność i otwartość. Różnorodność form i możliwości, jakie stwarza edukacja teatralna, pozwalały na rozwijanie zainteresowań dzieci zdolnych, jak również dzieci nieśmiałych, w których "drzemie" ogromny potencjał twórczy zdominowany niejednokrotnie obawą, lękiem i poczuciem braku wiary we własne możliwości i umiejętności. Zabawa w teatr, wcielanie się w różne role, przeżywanie doświadczeń ludzkich, następstw podjętych decyzji, ukazywała uczniom system wartości uniwersalnych, powszechnie uznawanych w kulturze i tradycji.

Ćwiczenia teatralne pomagały podczas przygotowań różnorodnych przedstawień związanych ze szkolnymi uroczystościami i konkursami. Uczniowie przygotowali przedstawienia m.in. na Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy (Rzepka, Akademia Pana Kleksa). Od marca 2020r. wszelkie teatralne przedsięwzięcia były przygotowywane online, m.in. apel na Święto Niepodległości, akademia na zakończenie roku szkolnego.

W dniach 14-15 czerwca 2019r. odbyły się warsztaty teatralno - rytmiczno - muzyczne, które poprowadzili aktorzy z Teatru Baj Pomorski w Toruniu: Pani Grażyna Rutkowska-Kusa i Pan Krzysztof Zaremba. Zajęcia wzbudziły duże zainteresowanie dzieci i dostarczyły im świetnej zabawy.

Dzieci odwiedzały różnorodne teatry online, oglądały spektakle, m.in. Brzydki Kaczorek, Krawczyk Niteczka. Przygotowywały również kukiełki do przedstawienia Czerwony Kapturek.

Pozostałe treści innowacyjne były związane m.in. z uprawą ogródka warzywnego, przeprowadzaniem doświadczeń przyrodniczych, uczestnictwem w warsztatach kulinarnych, zapoznaniem się z metodą projektu. Wszystkie te elementy występowały podczas zajęć edukacyjnych, wplecione w tematykę lekcji.

We wrześniu 2019r. każda klasa, uczestnicząca w innowacji, otrzymała pod opiekę podwyższoną grządkę. Jesienią dzieci zasadziły cebulki wiosennych roślin, by obserwować ich wzrost (ze względu na edukację zdalną obserwacja była niemożliwa). Pewne elementy zaplanowanej obserwacji wykorzystano na zajęciach w klasie III.

Podczas nauki zdalnej dzieci prowadziły obserwację założonej hodowli fasoli. Sytuacja epidemiczna spowodowała, że większość działań przeniosła się na zajęcia online, ale również do prywatnych ogródków dzieci.

Innowacja zakładała również rozszerzenie treści programowych o tematykę zdrowego odżywiania, wpojenie uczniom zasady niemarnowania żywności oraz samodzielne przyrządzanie potraw. Przez trzy lata dzieci przygotowywały kanapki, sałatki warzywne i owocowe. Włączyły się do akcji "Zdrowe śniadanie".

W klasie II dzieci brały udział w warsztatach pieczenia i zdobienia bożonarodzeniowych pierniczków.

W klasie III wykonały "Piernikowy bukiet" dla mam – wg swojego pomysłu zdobiły piernikowe kwiaty kolorowym lukrem.

Podczas Dnia Dziecka '2021 zadaniem każdej klasy było przygotowanie przekąski na grilla - zadanie to uczniowie wykonali samodzielnie, począwszy od podziału na grupy, wyboru dania, rozdzieleniu zadań, do końcowego wykonania.

Niestety, czas epidemii spowodował, że nie wszystkie zaplanowane elementy innowacji mogły być zrealizowane. Sytuacja epidemiczna i związana z nią edukacja zdalna wymusiła zmianę metod oraz form pracy, a co za tym idzie - rezygnację z niektórych działań lub ich modyfikację. Niemniej główny cel innowacji został osiągnięty - dzieci odkryły swoje zainteresowania, każdy znalazł "coś dla siebie".