Luty 2012r.
Do składu redakcyjnego dołączyli:
- Julia Rożek (IG): Zajmę się pisaniem artykułów na różne tematy.
- Szymon Kamiński (IG): Ponieważ doszedłem do wniosku, iż muzyka prezentowana w poprzednim numerze była - delikatnie mówiąc - kiepska, będę pisał o muzyce :)))
Z okazji nadchodzących Walentynek chcielibyśmy Wam życzyć zdrowia, szczęścia i znalezienia swojej drugiej połówki w tym magicznym dniu. :)
REDAKCJA
Walentynki
Walentynki (ang. Valentine's Day) to coroczne, międzynarodowe święto zakochanych przypadające 14 lutego. Nazwa pochodzi od św. Walentego, którego wspomnienie liturgiczne w Kościele katolickim obchodzone jest również tego dnia. Do Polski Dzień Św. Walentego przywędrował w latach 90. XX w. z kultury francuskiej. Zwyczajem w tym dniu jest wysyłanie sobie nawzajem kartek nazywanych "walentynkami". Symbolem tego święta jest kupidyn i serce, w którego kształcie zazwyczaj są walentynki.
Kilka ciekawostek...
- Za pierwszą walentynkę uznano wiersz miłosny do żony z okazji dnia św. Walentego przesłany w 1415r. przez uwięzionego w Tower w Londynie Karola, Księcia Orleanu. Uważa sie go tym samym za pierwszego nadawcę walentynki.
- Pierwszą nadawczynią walentynki uznana jest Margery Brews, która w lutym 1477r. pisząc do narzeczonego list, dołączyła do niego krótki wiersz miłosny własnego autorstwa.
- Najsłynniejszym walentynkowym upominkiem było jabłko pokryte różowym lukrem, ułożone w hebanowej szkatułce wysadzanej perłami i ofiarowane Annie Boleyn przez króla Henryka VIII.
- Najdroższą walentynką była kartka z litego złota, wysadzana diamentami i szmaragdami, którą Arystoteles Onasis ofiarował Marii Callas. Jej wartość oszacowano na kwotę 250 tysięcy dolarów.
Przysłowie hiszpańskie mówi, że "Za wszystko płaci się pieniędzmi. Za miłość - tylko miłością."
Jak wyznać miłość?
Po prostu: Kocham Cię...
Jak odpowiedzić w innym języku?
afrykanerski: Ek is lief vir jou (Ek het jou lief)
albański: The dua
angielski: I love you
arabski: Ohiboka
bengalski: Aami tomaake bhaalo baashi
bułgarski: Obliczam te
brazylijski: Eu te amo
chiński: Wo ai ni
czeski: Miluji te
duński: Jeg elsker dig
filipiński: Mahal ka ta
francuski: Je t'aime
grecki: S'apogo
hawajski: Aloha wau ia 'oe
hebrajski: Anee ohev otakh
hiszpański: Te Qiero
holenderski: Jk haud van jou
indonezyjski: Saya cinta padamu
islandzki: Eg elska ting
japoński: Watakushi wa anata o aishinasu
kataloński: T'estimo
koreański: Saranghaeyo'
łaciński: Te amo, Vos amos
niemiecki: Ich liebe dich, Ich hab' dich lieb
norweski: Jeg elsker deg
portugalski: Te amo
rosyjski: Ja ljublju tiebja
rumuński: Te jubesc
serbski: Volim te
słowacki: Lubim ta, Mam ta rad
suahilijski: Nakupenda wewe
turecki: Ben sni sviyorum
urdyjski: Main tumse muhabbat karta hoon, Mujhe tumse mohabbat hai
węgierski: Szeretlek
wietnamski: Toi yeu em
włoski: Ti amo
migowy polski - ręce skrzyżowane na piersiach, zaciśnięte pięści oparte na przeciwległych ramionach
Braille: :..:| ..:| |..-.. .::":.., :.:;
Morse: -.- --- ---- .- --/---. .. .
Zachęcam do przeczytania tych książek! ;)
J.Gaarder: Dziewczyna z Pomarańczami
15 letni Georg, dotąd zupełnie przeciętny chłopak, zmienia się w dniu. kiedy otrzymuje niezwykły list. Nadawcą jest nieżyjący od lat ojciec Georga... W chwili jego śmierci chłopiec miał zaledwie 4 lata, pamięta go jedynie z przechowywanych w rodzinnych zbiorach starych zdjęć i filmów. Ojciec napisał list tuż przed śmiercią. gdy był pewien. że nie uda się pokonać choroby. Przez wiele lat list leżał w dziecięcym wózku, czekając na chłopca. Znaleziony u progu dojrzałości Georga staje się znakiem przemiany i inicjacji. Ojciec opowiada w nim o swojej miłości do tajemniczej Dziewczyny z Pomarańczami, także o próbach rozwiązania jej zagadki. Zadaje pytania o sens życia, gdy śmierć wydaje się być nieuchronna... Inspirowany listem chłopak usiłuje sprostać pytaniom ojca, przekroczyć granice czasu i śmierci. Posłuży temu pisana wspólnie z nim książka, której patronuje Dziewczyna z Pomarańczami...
Meg Cabot: Idol nastolatek
Kiedy dyrektor prosi Jenny, żeby zaopiekowała się nowym uczniem, nic jeszcze nie zapowiada katastrofy. Ale to przecież... Luke Striker, największy nastoletni gwiazdor Hollywood!! Jako Lucas Smith przygotowywuje się w liceum w Clayton do nowej roli. I nikt nie może się o tym dowiedziec. Czy Jenny potrafi dochowac tajemnicy i nie zakochac sie w najwspanialszym chłopaku na świecie?
Heidi Hassenmuller: Desiree, czyli czas próby
Desiree jest młoda, zakochana i wydaje się, że życie stoi przed nią otworem. Niespodziewanie jednak jej chłopak ginie w wypadku, a ona musi nauczyć się z tym żyć. Na dodatek zaczyna mieć problemy z chodzeniem, a po wielu błędnych diagnozach zostaje skazana na wózek inwalidzki. Dziewczyna nie poddaje się, przekonuje się, czym jest prawdziwa przyjaźń, miłość i jak wiele znaczy w życiu cel, do którego dąży.
Rosie Rushton: Co ty wyprawiasz, mamo?
Rodzice Jemmy, Sumithy, Jona, Chelsea i Laury są nie do zniesienia. Każdy ma z nimi inny problem...
Sprawy pięciorga nastolatków oraz ich koszmarnych rodziców, którzy każdego doprowadziliby do rozpaczy, łączą się i komplikują w tej zabawnej opowieści. Rzecz dzieje się w Leehampton...
Każdy z nas ma inny gust muzyczny i słucha czego innego...
Poniżej przedstawiam utwory, które reprezentują różne rodzaje muzyki i - mam nadzieję - wszyscy chętnie ich wysłuchacie.
- B.B. King - Blues Boys Tune (blues)
- Rednex - Cotton Eye Joe (country)
- Tabasko - Wychowani w Polsce (rap, hip-hop)
- "Techno Kury (techno)
- Pimp Code - Raise Your Head Up (hends-up)
- Starguardmuffin - Ziemia obiecana (reggae)
- O.N.A. - Kiedy powiem sobie dość (rock)
- KSU - Wielki Koniec (punk rock)
- Lady Gaga - Poker Face (pop)
- Tomasz Niecik - Cztery osiemnastki (disco polo)
Notowanie najchętniej słuchanych piosenek na ostatniej szkolnej dyskotece
- Tomasz Niecik - Kawalerzy
- Ada Krawczyk - Weselny klimat
- Veegas - Za dużo wina
- Black Eyed Peas - I Gotta Feeling
- Cliver - Moje ciało oszalało
- Megam - Pomarańczowe lato
- Tune Up - Ravers Fantasy
- Yolanda Be Cool & DCUP - We No Speak Americano
- Duck Sauce - Barbra Streisand
- Shakira - Waka Waka
Muzyczne propozycje na Walentynki
Opracował: Szymon Kamiński
W naszej Szkole przez kilka dni aktywna była "skrzynka życzeń". Mogliście wrzucać do niej życzenia dla swoich przyjaciół lub skrytych miłości. Poniżej publikujemy wszystkie życzenia, możecie przeczytać "walentynki", które sobie poprzesyłaliście...
-
Dla: Karoliny Różyńskiej (kl. III SP)
Od: Pawła S.
Wszystkiego naj naj lepszego w dniu zakochanych.
- Dla: Agaty Wiśniewskiej (kl. III SP)
Od: -
Zdrowia, uśmuechu na każdy dzień i wszystkiego najlepszego.
- Dla: Marcela Wiśniewskiego (kl. III SP)
Od: Karoliny K. (kl. III SP)
Walentynki to Twój ulubiony dzień, a więc życzę Ci abyśmy zawsze byli najlepszymi przyjaciółmi. Od Twojej najlepszej wielbicielki.
- Dla: Mateusza B. (kl. III SP)
Od: Sylwi K. (kl. III SP)
Jest zima, jest śnieg a ja podarować tę karteczkę Ci chcę żeby zrobiło się Ci miło i ciepło żeby w Twoim otoczeniu nie zaistniało niebezpieczeństwo!
- Dla: Pani Reni
Od: Nikodema (kl. III SP)
Zdrowia, szczęścia , radości i dużo pomyślności, Pani Reniu!
- Dla: Igi Wiklińskiej (kl. II SP)
Od: Mileny (kl. III SP)
Życzę Ci Igo dużo szczęścia, miłości, zgody i co najważniejsze zdrowia.
- Dla: Nikoletty Simson (kl. III SP)
Od: Mileny (kl. III SP)
Droga Nikoletto życzę Ci z całego serca zdrowia, szczęścia i pomyślności.
- Dla: Mateusza M. (kl. III SP)
Od: Nikodema (kl. III SP)
Mateusz i minecraft to to samo. Mateusz i Minecraft są fajni, więc Cię pozdrawiam.
- Dla: M.P. (kl. III SP)
Od: N.S. (kl. III SP)
Z okazji walentynek życzę Tobie zdrowia, szczęścia, pomyślności.
- Dla: Pawła S.
Od: Marcela W. (kl. III SP)
Lubię Cię i lubię się z Tobą bawić.
- Dla: Sylwi
Od: -
Wszystkiego najlepszego niech Twoje marzenia się spełniają i niech Twoja twarz będzie roześmiana i dużo piątek w szkole!
- Dla: Agaty (kl. III SP)
Od: Justyny (kl. III SP)
Kochana Agato ułóż życie swoje żeby było szczęśliwe i dobre. Żeby nic a nic nie zabrakło.
- Dla: A.W (kl. III SP)
Od: N.S. (kl. III SP)
Z okazji Walentynek życzę Tobie zdrowia, szczęścia, pomyślności.
- Dla: Agaty Wiśniewskiej (kl. III SP)
Od: Karoliny K. (kl. III SP)
Bardzo mocno lubię Cię więc życzę Ci wszystkiego najlepszego. Od najlepszej przyjaciółki.
- Dla: Karoliny (kl. III SP)
Od: Justyny (kl. III SP)
Karolino, jesteś piękna i zgrabna, Twoja głowa niech będzie świecić złotem, ale to nie jest ważne, bo przyjaźń jest lepsza.
Opracowała: Julia Rożek
Dziś imiona nowych Redaktorów "Dzwonka" oraz imię, które stało się symbolem zakochania :)
Julia
Z języka łacińskiego wyłoniło się to imię. Kobiety niezbyt cenią je sobie, toteż niewiele jest ich o tym imieniu, a te, które noszą imię Julia, są osobami dobrymi, miłymi, kulturalnymi i zwykle uczonymi. Julia zawodowo wyróżnia się, a jeśli decyduje się na karierę aktorki, to staje się sławną. Sukcesy sceniczne osiąga stopniowo, wiele pracuje nad sobą, doskonali swój warsztat aktorski. Może robić wrażenie żądnej władzy. Potrafi prowadzić wielkie interesy i osiągać dobre wyniki. Ma umysł osoby wszystko dokładnie analizującej. Mniej ma do powiedzenia w domu i rodzinie. Dba o swój wygląd, troszczy się o ubiór, nosi się ekstrawagancko.
Szymon
Szymon jest tajemniczy, posiada moc przekonywania innych. Jest tak poważny, że nieraz staje się nudny, ale się tym nie przejmuje. Za to jest doskonale zorganizowany i cierpliwy. Nie ulega wpływom, potrafi być obiektywny, a także poświęcić wszystko dla sprawy, gdy zajdzie taka potrzeba. Cechuje go pewność siebie granicząca z fanatyzmem. Znajduje pełną samorealizację tylko w działaniu i to w działaniu za każdą cenę. Chciałby badać coś, czego inni nie znają. Może być doskonałym szpiegiem, agitatorem, człowiekiem interesu, policjantem, fanatykiem politycznym.
Walenty
Mężczyzna o tym imieniu jest towarzyski, tolerancyjny, potrafi łagodzić konflikty. Cechuje go duża witalność, komunikatywność, nigdy nie podejmuje pochopnych decyzji, praktyczny, pracowity, opanowany i obiektywny. W dążeniu do celu nie zna umiaru, lubi zdobywać to co chce wszelkimi sposobami. Idzie niczym taran, nie zważając na przeszkody i trudności życiowe. Nigdy nic nie robi połowicznie. Posiada dużą intuicję, dzięki czemu już na pierwszy rzut oka rozpoznaje, co tkwi w drugim człowieku. Miłość jest dla niego uczuciem, do którego długo się przekonuje.
Opracowała: Marta Adwent
Warkocz zwany "kłosem"

Podziel górną część włosów na dwie mniejsze części. To wszystko czego Ci potrzeba na bazę.

Od tej pory za każdym razem z każdej strony (na przemian) będziesz dobierać sobie po troszkę włosów.

Weź pasmo z prawej strony i skrzyżuj razem z sekcją po lewej stronie. Zawsze dodawaj dobierane włosy z jednej stronie do tych po przeciwnej. Wkładaj je od góry w środek.

Teraz dobierz troszkę włosów z lewej strony, włóż je od góry między oddzielone pasma i dołącz do pasma po prawej stronie.

Powinno to wyglądać mniej więcej tak...

Oddzielaj więc po kolei pasma z każdej strony głowy na przemian i dodawaj to bazy po przeciwnej stronie. Za każdym razem zakładaj włosy do środka. Kontynuuj, aż dojdziesz do końca włosów.

Jak już dojdziesz do końca włosów przy głowie, możesz zakończyć i związać je gumką lub kontynuować zaplatanie.

Żeby kontynuować musisz dobierać kolejne pasma włosów. Pamiętaj tylko, z której strony zebrałeś ostatnie pasmo przy głowie. Zacznij teraz z tej drugiej.

Pasma przy głowie masz już zebrane, więc teraz bierz pasma spod spodu każdej z dwóch części i wyciągając je na górę od zewnętrznej strony wkładaj w środek tak jak poprzednio i dodawaj do przeciwnego pasma.

Kontynuuj, aż do końca włosów. Zwiąż włosy gumką, aby kłos się nie rozplótł.

Możesz też zawinąć włosy i schować je pod spód kłosa przy głowie. Zabezpiecz mocno spinkami lub wsuwkami, aby się nie wyślizgnął.

Możesz też udekorować kłosa pięknym kwiatem. Będzie wyglądał bajkowo!
"Korona" z warkocza

Podziel włosy na dwie połowy robiąc przedziałek przez środek głowy, jak widać na zdjęciu.Zrób luźnego warkocza i zabezpiecz go cienką gumką w kolorze włosów. Warkocza zrób również z drugiej strony.

Weź jednego warkocza i zawiń go na czoło.

Ułóż go ładnie na głowie i przypnij go wsuwkami do włosów.

Drugi warkocz załóż na tył głowy.

Przymocuj go wsuwkami do włosów przy głowie. Końcówkę załóż za ucho i schowaj pod drugi warkocz.

Oto gotowa korona. Zabezpiecz ją dokładnie wsuwkami i lakierem do włosów.
Opracowała: Emilia Wardulińska
Łyżwy
Mróz dokucza nam strasznie, ale... ma swoje plusy! Nareszcie mamy lodowiska!
Hokej na lodzie to odpowiednia i ciekawa gra zespołowa, zwłaszcza dla chłopców.
Dziewczyny natomiast mogą wybrać się także na lodowisko... po prostu na łyżwy :) Można świetnie się przy tym bawić zwłaszcza, gdy spędzi się ten czas z rodziną lub znajomymi.
Opracowała: Emilia Wardulińska
Koty
Dziś - nauka rysowania kotów. Pamiętajcie o odpowiednim, zatemperowanym ołówku.


Opracowała: Emilia Wardulińska
Sekretna mowa kwiatów

W związku ze zbliżającym się Świętem Zakochanych - warto dowiedzieć się, co można powiedzieć wybranej osobie, wykorzystując sekretny język kwiatów...
Jeszcze nasze prababcie otrzymywały pięknie skomponowane, pachnące bukiety...
Istnieje tajemniczy język kwiatów, którym można wyrazić wiele uczuć.
Kolor:
- czerwony - oznaczał płomienną miłość,
- biały - uczucie idealne,
- różowy - przyjaźń,
- błękitny - wierność,
- żółty - zazdrość,
- pomrańczowy - zdradę.
Łącząc ze sobą różne barwy, można było dużo powiedzieć - bez słów!
Jeśli dama otrzymała bukiet złożony z kwiatów białych, czerwonych i lawendowych, tajemniczy wielbiciel oznajmiał, że zakochał się od pierwszego wejrzenia.
Panna, która w bukiecie czerwonych róż znalazła jedną białą, mogła spodziewać się szybkich oświadczyn!
Tuzin czerwonych róż oznaczał miłość płomienną.
Gdy zaś dziewczyna dostała pąk białej róży, była to wiadomość: jesteś dla mnie za młoda!
Bukiet kwiatów różowych w połączeniu z czerwonymi, to było dyskretne podziękowanie kochanka za wspólnie spędzoną, upojną noc!
Pani, która otrzymywała od wytrwałego dotąd wielbiciela wiązankę różową, mogła już nie mieć złudzeń: to był znak, że z dawnej miłości pozostała tylko przyjaźń.
Natomiast 12 róż, cztery różowe, cztery czerwone, cztery białe były przestrogą: kochankowie muszą starannie ukrywać swoją miłość przed swiatem!
Opracowała: Emilia Wardulińska
KĄCIK MŁODEGO HODOWCY ZWIERZĄT
Dog niemiecki
Prawdopodobnie przodkami obecnego doga były: niemiecki "Bullenbeisser" (Bulldog), jak i zarówno "Hatz-and Saurüden" (psy tropiące i polujące na dzika, które przypominały krzyżówkę muskularnego mastifa angielskiego z Greyhoundem). Na dworach początkowo psy tego typu były trzymane do polowań na grubego zwierza. Później wraz ze spadkiem liczebności m.in. dzików na terenie dzisiejszych Niemiec ograniczano hodowle doga. Znalazł wtedy uznanie wśród wyższych warstw społecznych jako pies towarzyszący. Pierwszy wzorzec doga niemieckiego, który znacznie odbiegał od współczesnego standardu, został ustalony w Berlinie w roku 1880r. W 1897r. ustalono w Niemczech jego wzorzec, a rasę nazwano dogiem niemieckim. Wielkim miłośnikiem tej rasy był kanclerz niemiecki Otto von Bismarck.
Budowa
Głowa - wydłużona, wąska, łuki brwiowe dobrze rozwinięte, jednak bez szczególnego uwydatnienia; mięśnie policzkowe tylko lekko zaznaczone, w żadnym razie silnie uwydatnione; przełom czołowy - wyraźnie zaznaczony; nos dobrze rozwinięty i wykształcony, szeroki, z dużymi otworami, czarny (wyjątek - dogi maści arlekinowej, u których tolerowana jest barwa cielista); kufa głęboka i jak najbardziej prostokątna; szczęki dobrze wykształcone, szerokie; zgryz - nożycowy.
Uszy - z natury wiszące, wysoko osadzone, średniej wielkości.
Ruch - harmonijny, elastyczny, lekki, miarowy i sprężysty. Kończyny widziane zarówno z przodu, jak i z tyłu muszą poruszać się równolegle.
Skóra - przylegająca, naprężona. U psów jednobarwnych dobrze pigmentowana, u arlekinów w rozkładzie zabarwienia występują plamki pigmentu.
Szata i umaszczenie
Włos doga niemieckiego jest bardzo krótki, gęsty, gładko i równo przylegający, z połyskiem. Dogi niemieckie grupuje się w trzech niezależnych zastawieniach umaszczenia: żółte i pręgowane, arlekiny i czarne, błękitne oraz niewystawowy kolor merle.
Żółty - jasno-złoto-żółty do nasyconego żółto-złotego; pożądana jest czarna maska.
Pręgowany - barwa zasadnicza jasnożółta do złoto-żółtej, z czarnymi, jak najbardziej równomiernie rozłożonymi i wyraźnie zaznaczonymi pręgami, przebiegającymi w kierunku żeber; pożądana czarna maska.
Arlekin - (biało czarny) barwę zasadniczą stanowi czysta biel, możliwie bez żadnych odcieni. Występują na niej dobrze porozkładane na całym ciele, nierównomiernie poszarpane, intensywnie czarne plamy. Do arlekinów zaliczane bywają także dogi o umaszczeniu merle - tzw. szare arlekiny - na szarym tle występują plamy różnej wielkości od koloru białego, poprzez szary, lekko brązowy do czarnego. Tego typu umaszczenie jest nieakceptowalne przez wzorzec.
Czarny - błyszcząca, intensywna czerń. Dopuszcza się białe znaczenia. Zalicza się tu także dogi tzw. płaszczowe, u których czerń niejako w postaci płaszcza pokrywa główną partię tułowia. Kufa, szyja, klatka piersiowa, brzuch, kończyny i koniec ogona mogą być białe. Do czarnych zaliczane są również tzw. platten (płytowe) - dogi z białym kolorem podstawowym i dużymi czarnymi płatami
Błękitny - czysty, stalowy błękit. Dopuszczalne są białe znaczenia na piersi i łapach.
Merle - Siwa sierść. Na niej widnieją czarne łaty jak u dalmatyńczyka. Jest to umaszczenie niewystawowe.
Zachowanie i charakter
Psy przyjazne, mocno przywiązane do właściciela, lubią dzieci. Wobec innych zwierząt są tolerancyjne, pod warunkiem, że są od wczesnych lat przyuczane do ich obecności. Dogi niemieckie są powściągliwe i ostrożne wobec obcych; występujące osobniki agresywne powinny być wyłączane z dalszej hodowli. Posłuszeństwo można wyegzekwować konsekwentnym i stosunkowo wczesnym wychowaniem.
Pielęgnacja
Dog niemiecki wymaga wyczesywania martwego włosa miękką szczotką, przynajmniej raz w tygodniu. W okresie wzrostu szczenię potrzebuje bardzo intensywnego wzmacniania stawów i kości.
Yorkshire terierr
Yorkshire terierry powstały w połowie XIXw. Ich zadaniem było tępienie myszy i szczurów w domach biednych rzemieślników i robotników. Ich prawdopodobnymi przodkami są: maltańczyk, Dandie Dinmont Terrier, Clydesdale terrier i skye terrier.
Wygląd
Jest to mały pies wyhodowany w hrabstwie Yorkshire, na Północy Wielkiej Brytanii, w wyniku krzyżowań ras terierów.Szata ich jest umaszczenia ciemno stalowo-złotego lub srebrno-złotego. Włos jest jedwabisty, długi; włos kręcony i karbowany uznawany jest za wadę. Strzyżenie yorka nie zagraża odrostom, jednak może to powodować dyskwalifikację z wystawy. Brak podszerstka oraz niewypadające, stale rosnące włosy obniżają ekspozycję właściciela na psie alergeny.
Zdrowie i pielęgnacja
Istotną kwestią w pielęgnacji sierści u tych psów są regularne kąpiele i mycie specjalnymi środkami. Uszy ze względów higieniczno-zdrowotnych potrzebują regularnej kontroli, luźny włos musi być usuwany z ich okolic. Starsze psy cierpią nieraz na kataraktę. Częstym problemem zdrowotnym u przedstawicieli tej rasy, są pozostające mleczne kły, które (kiedy same nie wypadną) trzeba usuwać zabiegowo. Zdarza się, że yorki mają problemy z wypadającą rzepką stawową, jak również dotyczą je problemy z tchawicą. Osobniki wystawiane niejednokrotnie wymagają upinania długiej szaty, aby zbyt długi włos nie powodował np. łzawienia oczu.
Usposobienie i charakter
Yorkshire terriery są psami skorymi do zabawy, aktywnymi. Nie są agresywne i lubią towarzystwo ludzi, tolerują dzieci. Przywiązane do właściciela, mogą być nieufne wobec obcych i bywają szczekliwe.
Osobiście sądzę, że yorki nie nadają się do domu z małymi dziećmi. Tolerują je, ale ich nie lubią.
Lhasa apso
Psy te z Tybetu trafiły na Wyspy dzięki brytyjskiemu pułkownikowi i urzędnikowi Baleyowi, który w 1928r. przywiózł z sobą do rodzinnych stron kilka sztuk psów tej rasy. Lhasa apso to nazwa nadana już w Wielkiej Brytanii. Nazwa wywodzi się od stolicy Tybetu. Był ulubieńcem arystokracji w dawnym Tybecie, psy z hodowli wysyłano w prezencie do USA.
Wygląd
Włos długi (można obcinać do wybranej długości), o umaszczeniu dowolnym. Spotykane są także osobniki o każdej barwie włosa, od białej po czarną, także podpalane, łaciate i pręgowane.
Zachowanie i charakter
Pies reprezentacyjny, do towarzystwa. Czujny, nie szczeka niepotrzebnie. W stosunku do obcych nieufny, wśród domowników jest miły, przyjazny i wesoły. Odważny, nieustępliwy i pewny siebie. Bardzo przywiązany do swojego człowieka. Jest obdarzony dużą intuicją i bywa wrogo nastawiony do innych zwierząt domowych. Chce być często niezależny.[potrzebne źródło]Włos długi (można obcinać do wybranej długości), o umaszczeniu dowolnym. Spotykane są także osobniki o każdej barwie włosa, od białej po czarną, także podpalane, łaciate i pręgowane.
Utrzymanie
Bujna sierść wymaga systematycznej pielęgnacji, poza tym niewymagający. Dobrze nadaje się do trzymania w mieszkaniu, ale ceni sobie też ruch na wolnej przestrzeni.
Opracowała: Paulina Kantarska
Czy wiesz, że...
- temperatura wewnątrz pioruna może osiągnąć ponad 15 tysięcy stopni Celsjusza?
- w ciągu całego życia, człowiek wykonuje średnio 500 milionów oddechów?
- każdego dnia na Ziemi ma miejsce około 45 tysięcy burz z piorunami?
- łabędź krzykliwy ma aż 25 216 piór (najwięcej z ptaków, których pióra policzono)?
- najcięższy wyhodowany arbuz ważył 118 kg? (USA, Arkansas)
- największy kryształ na Ziemi znaleziono na Madagaskarze? (ważył 380 ton!)
... Bieluń jest rośliną o silnych właściwościach narkotycznych i halucynogennych, przez co dawniej nazywano go czarcim zielem. Z kwiatów pozyskiwane są olejki eteryczne, które są następnie surowcem w przemyśle perfumeryjnym. Ma największe nasiona spośród wszystkich roślin, dochodzą do 50 cm średnicy i ważą kilka kilogramów.
Opracowała: Emilia Wardulińska
Z dzienniczka ucznia...
Oto co potrafią uczniowie na lekcjach... :)))
(Wpisy nie pochodzą z dzienniczków uczniów naszej Szkoły.)
- Kradną ze szkolnej kuchni ziemniaki i robią z woźną frytki.
- Na lekcji religii uczeń oszukuje, grając w karty.
- Na WF-ie nosi za małe spodenki. Zapytana dlaczego, twierdzi, że takie są bardziej sexy.
- Wysłany po kredę przyniósł ślimaka.
- Zjada ściągi po klasówce.
- Śpiewa na lekcji muzyki.
- Przyłapany na ściąganiu mówi, że tylko "czerpał inspiracje".
- Przebiera się za rusałkę, demoluje parapet z kwiatami, gania za sprzątaczką.
- Z radości, że nie ma nauczyciela, zwalił tablicę.
- Grał w okręty na dzienniku lekcyjnym.
- Pisze wypracowania hieroglifami.
- Pije wodę z akwarium i podjada rybkom pokarm.
- Ukradł dziennik lekcyjny, nie chce oddać i żąda okupu.
- Przywiązał koleżankę do krzesła i żąda okupu.
- Ukradł ze szkolnego WC sedes i przechowuje go w tornistrze.
Opracowała: Emilia Wardulińska
O szkole
Pani w szkole podstawowej pyta małego Kulczyka:
- Jasiu, kim chcesz zostać jak dorośniesz?
- Biznesmenem!
- Jasiu, u nas nie ma biznesmenów. A Ty, Olku? - pyta pani Kwaśniewskiego.
- Prezydentem!
- Ależ Olku, u nas nie ma prezydentów! A Ty Wołodia? - pyta pani Ałganowa.
- A ja to wszystko kolegom załatwię!
Pani nauczycielka pomaga dziecku założyć wysokie, zimowe butki. Szarpie się, męczy, ciągnie... No, weszły!
Kiedy oboje spoceni usiedli, dziecko mówi:
- Proszę pani, ubraliśmy buciki na odwrót.
Pani patrzy, faktycznie! No to je ściągają, mordują się, sapią... Uuuf, zeszły! Wciągają je znowu, sapią, ciągną, ale nie chcą wejść... Uuuf, weszły! Pani siedzi, dyszy, a dziecko mówi:
- Ale to nie moje buciki...
Nauczycielka ugryzła się w język, nic nie mówi. Odczekała i znowu szarpie się z butami... Zeszły! Na to dziecko:
- ...bo to są buciki mojego brata, ale mama kazała mi je nosić.
Pani już nie wie czy się śmiać, czy płakać. Zacisnęła ręce mocno na szafce, odczekała, aż przestaną jej się trząść i znowu pomaga dziecku wciągnąć buty. Wciągają, wciągają... weszły!
Kiedy pomagała mu ubrać kurtkę, pyta:
- A gdzie masz rękawiczki???
- Mam je schowane w bucikach - odpowiada dziecko.
Proces sądowy nauczycielki zacznie się w przyszłym miesiącu...
Przybiega dzieciak na stację benzynową z kanistrem:
- Dziesięć litrów benzyny, szybko!
- Co jest? Pali się?
- Tak, moja szkoła. Ale trochę jakby przygasa.
Do szkoły zaproszono fotografa i nauczyciel namawia dzieci, by każde kupiło odbitkę zdjęcia grupowego.
- Pomyślcie tylko, gdy już będziecie dorosłe, popatrzycie na fotografię i powiecie: "To Ania, teraz jest prawnikiem" albo "To jest Krzyś. Teraz jest lekarzem."
Na to cienki głosik z tyłu sali:
- A to jest nauczyciel. Teraz już nie żyje.
- Twoje wypracowanie jest niezłe - mówi nauczycielka do małego Fufalskiego - ale jest identyczne jak wypracowanie twojego kolegi z ławki. Wiesz co to znaczy?
- Że jego też jest niezłe?
Przychodzi Jasio ze szkoły i mówi:
- Mamo, mamo, dzisiaj pan od matematyki mnie pochwalił.
- Tak a co powiedziałeś?
- Że wszyscy jesteśmy idiotami, a ja największym.
Nauczycielka oddaje Jasiowi zeszyt z wypracowaniem domowym i mówi:
- Same błędy! Znów niedostateczny!
Jasio mruczy pod nosem:
- Biedny tato...
- Od dziś będziemy liczyli na komputerach! - oznajmia nauczycielka.
- Wspaniale! Znakomicie!! - cieszą się uczniowie.
- No to kto mi powie, ile będzie pięć komputerów dodać dwadzieścia jeden komputerów?
Mama pyta się swego synka:
- Jasiu, jak się czujesz w szkole?
- Jak na komisariacie: ciągle mnie wypytują, a ja o niczym nie wiem.
- Hej, ty tam, pod oknem - kiedy był pierwszy rozbiór polski? - pyta nauczyciel.
- Nie wiem.
- A w którym roku była bitwa pod Grunwaldem?
- Nie pamiętam
- To co ty właściwie wiesz? Jak chcesz zdać maturę?
- Ale ja tu tylko kaloryfer naprawiam.
Opracowała: Paulina Kantarska
Jak wiecie - nasz serwis zajął I miejsce w II edycji ogólnopolskiego konkursu "Polski Internet".
Przypomnę, że strona szkolna powstała 21 marca 2003r.
Przypomnijcie sobie, kiedy i jak zmieniały się strona główna oraz strony dodatkowe.
Opracowała: Małgorzata Kowalewska