Dzień Wiosny w Europie (ang. Spring Day in Europe) to inicjatywa zgłoszona przez kilku członków Konwencji Europejskiej. Projekt, realizowany w latach 2003-2013, miał na celu promowanie poznawania Unii Europejskiej, zaangażowanie uczniów do zdobywania informacji o aktualnych i przyszłych członkach UE, a także dyskusję o Unii w szkołach.
Nasza Szkoła przystąpiła do projektu dwukrotnie. Pierwszy raz w 2004r. zgłaszając udział do organizatora, powtórnie - w 2006r., bez oficjalnego zgłoszenia.
Rok 2004
Obchody Dnia Wiosny we wszystkich europejskich szkołach biorących udział w tej akcji w 2004r. odbyły się 23 marca.
Inicjatorką i główną organizatorką właśnie takiego sposobu powitania wiosny w wałdowskiej placówce była Pani Małgorzata Kowalewska. Dyrekcja, Rada Pedagogiczna i uczniowie chętnie zaangażowali się w organizację i przygotowanie całej uroczystości.
Impreza została zainaugurowana przez koło młodych historyków (opieka p. dyr. Krzysztof Sulerzycki), które przedstawiło historyczne nawiązanie do idei zjednoczenia i wprowadziło uczniów w charakter tego dnia, którego głównym motywem było kreowanie wizerunku nowoczesnej Europy jako "Europy Ojczyzn - Europy Ducha".
Następnie wszyscy odbyli ciekawą i wesołą wycieczkę po krajach należących do wspólnoty europejskiej. Poszczególne zespoły klasowe zaprezentowały w interesujący sposób historię, kulturę oraz praktyczne informacje dotyczące państw Unii. Tak więc można się było przenieść do Grecji i brać udział w starożytnych igrzyskach olimpijskich, by po chwili uczestniczyć w pokazie mody w Paryżu, płynąć wenecką gondolą lub tańczyć flamenco w Hiszpanii. Największe brawa zebrali jednak najmłodsi. Dzieci z "zerówki" i klasy I wdzięcznie przedstawiły legendę o Warsie i Sawie oraz odtańczyły najbardziej tradycyjny polski taniec ludowy: krakowiaka.
Kolejnym punktem dnia było spotkanie gimnazjalistów z ekspertem do spraw Unii Europejskiej z Urzędu Miejskiego w Grudziądzu - panem Jackiem Wrzosem, który bardzo rzeczowo odpowiadał na wszelkie pytania młodzieży dotyczące wejścia Polski do Unii.
Mimo, że nie odbyły się zwyczajne lekcje, uczniowie wbrew pozorom nie stracili tego czasu. Zdobywanie wiedzy połączyli tym razem ze świetną zabawą, co często daje dużo lepsze efekty niż "żmudne wkuwanie". Jeszcze tego samego dnia zdobyta wiedza została zweryfikowana w trakcie konkursu wiedzy o Unii Europejskiej, w którym uczestniczyli uczniowie klas I- VI Szkoły Podstawowej. Najszerszymi wiadomościami wykazały się klasy: I i IV.
Rozstrzygnięto również wcześniej ogłoszony konkurs plastyczny "Ubierz polskiego Syriusza", w którym zostali wyróżnieni: Joanna Kwiatkowska, Wioleta Rusoń, Patrycja Kondracka i Marcin Kałdowski.
(Dorota Pawlikowska-Gralla)
Wiadomość od Romano Prodi, Przewodniczącego Komisji Europejskiej
"DZIEŃ WIOSNY W EUROPIE" 23 MARZEC 2004
Drodzy młodzi Europejczycy,
Po raz kolejny odbywa się "Dzień Wiosny". W ubiegłym roku blisko 6000 szkół wzięło udział w tym wydarzeniu. Chciałbym po pierwsze wyrazić uznanie dla wszystkich nauczycieli i organizatorów, którzy biorą udział w tym wydarzeniu i przyczyniają się do jego sukcesu.
Rok 2004 będzie pełen zmian, zmian, które wciąż są przed nami. Wybory do Parlamentu Europejskiego odbędą się w czerwcu, w listopadzie wybrana zostanie nowa Komisji Europejska. To prawda, że wybory odbywają się co pięć lat, ale w tym roku będą wyjątkowe. Po raz pierwszy w historii wezmą w nich udział obywatele 25 państw i wybiorą swoich przedstawicieli do wspólnego parlamentu.
Pierwszego maja doświadczymy pierwszej zmiany, akcesji 10 nowych państw do Unii Europejskiej. Za 5 tygodni wszyscy będziemy świadkami tego niezapomnianego wydarzenia w historii UE. Wraz z rozszerzeniem poczyniono duży krok naprzód w dążeniach do zjednoczenia Europy. Naturalnie, czekają nas wyzwania, takie jak kolejne akcesje, relacje z naszymi sąsiadami, wznowienie negocjacji w sprawie konstytucji europejskiej.
Decyzja, aby przystąpić do UE, wyraża życzenia milionów ludzi, by stać się częścią dużego obszaru dobrobytu i stabilizacji.
Rządy i obywatele nowych krajów członkowskich dostrzegają swoje przeznaczenie jako część rodziny UE. Oznacza to, że pojedyncze państwa narodowe muszą lepiej współpracować ze sobą i nawiązywać kontakty w obrębie europejskiej sieci współpracy, jeśli chcą bronić interesów, które w coraz większym stopniu stają się wspólnymi interesami. Jeśli państwa europejskie chcą być silniejsze, muszą ze sobą współpracować. Dlatego właśnie potrzebujemy Konstytucji Europejskiej.
Przyszłość Europy zależy nie tylko od relacji pomiędzy krajami, ale również od Młodzieży. Będziecie dorastać w poszerzonej Unii i wkrótce oczywistym będzie dla Was, że w skład UE wchodzi nie 15, a 25 państw. Chciałbym zachęcić Was do korzystania z tego, wykorzystania możliwości i szans, które oferuje Wam poszerzona Unia. Jeśli uczycie się lub pracujecie jako wolontariusz, lub - może - pracujecie w jedynym z innych 24 państw przyczyniacie się aktywnie do rozwoju idei "Jednej Europy".
Szczególnie ciepło "witam" młodych obywateli i szkoły z nowych państw członkowskich Unii Europejskiej: Wasze pokolenie jest już "Europejskie" i to dzięki Wam Europa będzie większa, silniejsza i będzie bliżej swoich obywateli.
Życzę wszystkim wspaniałego Dnia Wiosny!
Romano PRODI,
Przewodniczący Komisji Europejskiej
(Źródło: www.interklasa.pl)
Rok 2006
21 marca 2006r. połączyliśmy obchody Europejskiego Dnia Wiosny z Dniem Teatru.
Zajęcia lekcyjne zostały w tym dniu odwołane, a w zamian wszyscy spotkaliśmy się na sali gimnastycznej, gdzie na scenie pojawili się "aktorzy". Każda klasa przedstawiła inscenizację opartą na motywach baśni z wybranego kraju europejskiego. Imprezę poprowadziła Justyna Jarosińska z klasy VI.
Jako pierwsza wystąpiła klasa III Gimnazjum i przedstawiła czeską baśń pt. "Jak królewna grała w zgadywanki aż przegrała rękę".
Następnie przenieśliśmy się do Danii i obejrzeliśmy trzy fragmenty baśni Hansa Christiana Andersena: "Dziewczynka z zapałkami", "Księżniczka na ziarnku grochu" oraz "Królowa Śniegu" w wykonaniu uczniów klasy I Szkoły Podstawowej.
Klasa III Szkoły Podstawowej przedstawiła pastisz znanej niemieckiej baśni pod tytułem "Królewna Śmieszka".
W wykonaniu uczniów klasy V Szkoły Podstawowej obejrzeliśmy angielską bajkę "Kubuś Puchatek i balonik".
Klasa II Gimnazjum zaprezentowała kabaretową wersję czecho-słowackiej bajki pod tytułem "Rozbójnik Rumcajs po pewnym czasie".
Później zawędrowaliśmy do słonecznej Italii, gdzie klasa I Gimnazjum przedstawiła inscenizację baśni "Trzy siostry".
Klasa VI Szkoły Podstawowej przedstawiła baśń węgierską pod tytułem "Cudna Ilona".
We Francji klasa II Szkoły Podstawowej przedstawiła perypetie "Czerwonego Kapturka".
Na zakończenie wystąpiła klasa IV Szkoły Podstawowej z inscenizacją rozyjskiej baśni "O rybaku i złotej rybce".
Nikt nie miał wątpliwości, że w ten sposób spędzony pierwszy dzień wiosny - tradycyjny "dzień wagarowicza" - jest bardzo przyjemny i wesoły.