banner

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Z kulturą mi do twarzy" powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz piąty kierunek polityki oświatowej na rok szkolny 2020/2021: wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.

Autorami i koordynatorami projektu są: Paulina Marcysiak, Magdalena Wojdan i Monika Dobrołowicz - nauczycielki z Przedszkola Niepublicznego Piastuś w Inowrocławiu; Mariusz Berkowski - nauczyciel ze Szkoły Podstawowej im. Rodu Piastów w Tupadłach oraz instruktor zajęć muzycznych w Młodzieżowym Domu Kultury im. Janusza Korczaka w Inowrocławiu.

Opiekunem merytorycznym i współorganizatorem jest Ludmiła Fabiszewska - nauczycielka Miejskiego Przedszkola nr 2 im. Juliana Tuwima w Aleksandrowie Łódzkim.

Cele projektu, wynikające z Podstawy Programowej, to:

  • tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
  • współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
  • kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.

Szczegółowe cele projektu to:

  • promowanie kultury, wysokiej wrażliwości na piękno;
  • rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką;
  • współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym;
  • wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm;
  • kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych;
  • kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dla dziecka;
  • zapoznanie z zasadami i normami życia społecznego oraz ich przestrzeganie;
  • współpraca z rodzicami, włączenie ich do aktywnych działań.
Z kulturą mi do twarzy

W roku szkolnym 2020/2021 projekt został wdrożony w oddziałach przedszkolnych.

Realizacja zadań odbywała się w modułach, w ramach których zrealizowane zostały określone zagadnienia.

  • Moduł I - W krainie muz
    • Podróż do królestwa dźwięków
    • Śladami przeszłości
    • Mali i duzi architekci
  • Moduł II - Piękno regionu
    • Warsztaty ludowe
    • Dzień wspomnień i zadumy
    • Moje miasto - moja duma
  • Moduł III - Kocham, lubię, szanuję
    • Tydzień uprzejmości
    • Siła bajek

Projekt - już jako międzynarodowy - realizowano w roku szkolnym 2021/2022.

Realizacja zadań odbywała się w modułach, w ramach których zrealizowane zostały określone zagadnienia.

  • Moduł I - W krainie muz
  • Moduł II - Tu jest moje miejsce
  • Moduł III - Kocham, lubię, szanuję
  • Moduł IV - Kultury świata